T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde, çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. (ASP.NET_SessionId) |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresini ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun “ilgili kişinin haklarını düzenleyen” 11. maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Başvuru Formunu’nu Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
GENELGE
2016/01
Kapalı alanlarda sigara ile mücadele konusunda Ülkemiz önemli bir başarı yakalamıştır. Bu konu uluslararası değerlendirme kuruluşlarınca da takdire değer görülmüştür. Kapalı alanlarda tütün mamullerinin arzı ve kullanılmasına yasak ve müeyyidelerin getirilmesi vatandaşların da tanık ve istekli oldukları bir uygulama olmuştur.
Ancak uygulamanın başlangıcında kapalı alan tarifinin yanlış anlaşılması veya tefsiri sonucu, kanuna karşı hile olarak, bazı engellerin üretildiği Valiliğimize intikal eden bilgi ve belgelerden anlaşılmaktadır.
Umuma mahsus yerlerden Kafe, Lokanta, Unlu Mamuller, Kahvehane, Otel, Bar ve benzeri yeme içme, dinlenme ve eğlenme mekanlarına önünden veya yanından, “tütün tüketilebilir” levhalı ek yapıların yamandığı sıklıkla görülmektedir.
Bu yerlerin kapalı alan olmalarına rağmen, tütün tüketiminin buralarda serbest olduğu yolunda bir kanaatin bazı kesimlerde kasıtlı olarak yayılmaktadır. Üstelik bu işgalli alanlar ruhsatlı tütün tüketim alanlarını olumsuz etkilemekle kalmayıp, haksız rekabet ve mağduriyetlere sebep olmaktadır.
Kamuya ait veya imar harici bir alan, geçici ve zorunlu bir gerekçeye dayalı olarak yine belediyelerce belirlenmiş harcın yatırılmak suretiyle geçici işgal edilebilmektedir. Bu işlemler kamuya ait park, yol ve yaya kaldırımlarına taşmakta, hatta bazen ruhsat alanının birkaç misli yer işgal edilebilmektedir,
Haksız kazancın bir nedeni olan bu işgaller, 3091 sayılı Kanun ve Yönetmeliğindeki
"tecavüz ve müdahale” tanımları dikkate alındığında, sorunlu hale gelmektedir, Nitekim 3091 sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanunun Uygulama Yönetmeliğinin 11.ve 12. maddeleri konumuza ışık tutacak mahiyettedir.
Geçici ruhsat, işgal, tecavüz ve müdahale şeklinde ortaya çıkan bu gibi fiili durumlar sigarayla mücadele eylem planlarını sekteye uğratan en önemli etkenlerdir. Bu gibi uygulamalar önlenmediği takdirde İlimizde dumansız hava sahası konusunda istenen seviyeye ulaşmak zor olacaktır. Bu mahsurları gidermek için mevzuatımızın değişik yerlerinde ifadesini bulan “işgal tecavüz ve müdahale” kavramlarının incelenerek konumuzla ilgisi olanların değerlendirilmesi gerekli görülmektedir.
Ayrıca kamu kurum ve kuruluşlarında sigarayla mücadelede bir takım aksaklıklarla yanlış uygulamaların olduğu gözlenmektedir.
Konu ile ilgili mevzuatta yapılan incelemede?
1-Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkındaki 4207
Sayılı Kanunun Tütün Ürünlerinin Yasaklanması Başlıklı 2. Maddesinin ilgili fıkraları?
“Tütün ürünleri Özel hukuk kişilerine ait olan lokantalar ile kahvehane, kafeterya, birahane gibi eğlence hizmeti verilen işletmelerde, tüketilemez.
Otelcilik hizmeti verilen işletmelerde, tütün ürünleri tüketen müşterilerin konaklamasına tahsis edilmiş odalar oluşturulabilir.
Bu Kanunun tütün ürünleri tüketilmesine tahsis edilen kapalı alanlarının koku ve duman geçişini önleyecek şekilde tecrit edilmesi ve havalandırma tertibatı ile donatılması gerekir.
Bu Kanunun uygulanmasında tütün ürünü ibaresi tüttürme, emme, çiğneme ya da buruna çekerek kullanılmak üzere üretilmiş, hammadde olarak tamamen veya kısmen tütün yaprağından imal edilmiş maddeyi ifade eder. Tütün içermeyen ancak tütün mamulünü taklit eder tarzda kullanılan her türlü nargile ve sigara, tütün ürünü kabul edilir.”
Hükmünü getirmiştir.
1.1-Kontrolün sağlanması başlıklı 4. Maddesi?
Tütün ürünlerinin içilmesinin yasaklandığı (umuma açık yerler, kamu kuruluşları ile spor, kültürel, sanat ve eğlence faaliyetlerinin yapıldığı) yerlerde, yasal düzenleme ve buna uymamanın cezai sonuçlarını belirten uyarılar, salonlarda asgari on santimetrelik puntolarla, toplu taşım araçlarında üç santimetrelik puntolarla herkes tarafından görülebilir yerlere asılır. Ayrıca, tütün ürünlerinin tüketilmesine tahsis edilen alanlarda tütün ürünleri kullanımının tehlikelerini anlatan sağlık uyarıları herkes tarafından görülebilir yerlere asılmasını gerektirmektedir.
1.2-Ceza hükümleri başlıklı 5. Maddesi?
İkinci maddenin birinci ve dördüncü fıkralarında belirtilen alanlarda tütün ürünleri tüketenler ile 3 üncü maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenler, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 39 uncu maddesi hükmüne göre cezalandırılır.
İkinci maddenin (a) bendi hariç birinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralarında belirtilen yasakların uygulanması ve tedbirlerin alınması ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmeyen işletme sorumlularına, mahalli mülki amir tarafından idarî para cezası verilir, Üçüncü maddenin 1. , 3. , 4. , 5. , 11.ve 15. fıkralarındaki yasakların her birine aykırı hareket edenler idarî para cezası ile cezalandırılır.
Bu cezaya karar vermeye Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurulu yetkilidir.
Şeklinde düzenlenmeler getirmiştir.
1-Kabahatler Kanunu
2.1-İşgal başlıklı 38.maddesi?
“Yetkili makamların açık ve yazılı izni olmaksızın meydan, cadde, sokak veya yayaların gelip geçtiği kaldırımları işgal eden veya buralarda mal satışa arz eden kişiye, belediye zabıta görevlileri tarafından idari para cezası verilir.
Yetkili makamların açık ve yazılı izni olmaksızın meydan, cadde, sokak veya yayaların gelip geçtiği kaldırımlar üzerine inşaat malzemesi yığan kişiye, belediye zabıta görevlileri tarafından idari para cezası verilir.”
Hükmünü amirdir.
2.2-Tütün mamullerinin tüketilmesi başlıklı 39. Maddesi?
“Özel hukuk kişilerine ait olan ve herkesin girebileceği binaların kapalı alanlarında, tütün mamullerinin tüketilemeyeceğini belirtir açık bir işarete yer verilmesine rağmen, bu yasağa aykırı hareket eden kişiye, idari para cezası verilir. Bu ceza, şikayet üzerine en yakın kolluk birimi yetkililerince verilir.”
Hükmünü getirmiştir.
3-Belediye Gelirleri Kanunun (2464) İşgal Harcına İlişkin 52. Maddesi?
“Belediye sınırları içinde bulunan aşağıdaki yerlerden herhangi birinin satış yapmak veya sair maksatlarla ve yetkili mercilerden usulüne uygun izin alınarak geçici olarak işgal edilmesi, İşgal Harcına tabidir.
1- Pazar veya panayır kurulan yerlerin, meydanların, mezat yerlerinin her türlü mal ve hayvan satıcıları tarafından işgali,
2- Yol, meydan, pazar, iskele, köprü gibi umuma ait yerlerden bir kısmının herhangi bir maksat için işgali,
3- Motorlu kara taşıtlarının park etmeleri için il trafik komisyonlarının olumlu görüşü alınarak belediyelerce şehir merkezlerinde tesis edilen ve işletilen mahallerin çalışma saatleri içinde, taşıtlar tarafından işgali (Bisiklet ve motosikletler hariç)
Yukarıda sayılan yerlerin izinsiz işgalleri mükellefiyeti kaldırmaz.”
Hükmünü amir olduğu görülmüştür.
4-Konuya İlişkin Başbakanlığın 2009/13 sayılı Genelgesinde?
“sabit ve seyyar bir tavanı veya çatısı (çadır, güneşlik vb. dahil) olan kapıları, pencereleri ve giriş yolları dışında bütün yan yüzeyleri geçici veya kalıcı olarak tamamen kapatılmış alanlar ile aynı şekilde tavanı veya çatısı olup yan yüzeylerinin yarısından fazlası kapalı bulunan yerler kapalı alan olarak değerlendirilecektir."
Denilmiştir.
5-Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan 4207 sayılı tütün ürünlerinin zararlarının önlenmesi ve kontrolü hakkında kanun hükümleri ile ilgili Uygulama Rehberinde?
Tütün ürünleri tüketilip tüketilmediği yönündeki denetimler belirli bir plan dâhilinde ve sürekli yapılır. Bunun dışında ihbar gelmesi halinde herhangi bir programa bağlı kalmaksızın derhal denetime çıkılacağı hususu,
Vurgulanmıştır.
6-Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Ceza Uygulama Usulleri Konusunda ise?
6.1- Kamu Kurum ve Kuruluşlarında idari birim amirleri bir yada birden fazla personelini Kanuna aykırı durumlardaki idari para cezasını uygulamak üzere görevlendirecektir.
6.2- Yetkili personele ait iletişim bilgileri yasal uyarı levhasının üzerinde belirtilecektir.
6.3- Kamu Kurum ve Kuruluşuna ait yer, araç bina ve tesislerde tütün ürünü tüketildiği haberi alındığında sorumlu personel gerekli araştırmaları ivedilikle yapacak, araştırma neticesi yeterli delil bulduğunda ya da tütün ürünleri tüketildiğini tespit ettiğinde idari yaptırım karar tutanağını düzenleyecektir.
6.4- Genel anlamda ispat aracı olarak aşağıdaki bilgi, belge ve deliller kullanılabilecektir.
6.5- Sorumlu birimlerce usulüne uygun olarak tanzim edilen tutanak ve/veya olay raporu,
6.6- Varsa ihbarda bulunan, şikayetçinin veya diğer kişilerin beyanlarını içeren tutanak, ispata yarayan görsel dökümanlar (fotoğraf, video kaydı vs.) kullanılabilecektir.
7- Açık alandaki bazı faaliyetler konusunda 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının
Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanunun? Tütün ürünlerinin yasaklanması başlıklı 2. maddesi?
Açık havada yapılan her türlü spor, kültür, sanat ve eğlence faaliyetlerinin yapıldığı yerler ile bunların seyir yerlerinde tütün ürünleri kullanılamaz. Ancak bu tesislerde, tütün ürünlerinin tüketilmesine mahsus alanlar oluşturulabileceğini,
Öngörmektedir.
8- Sonuç olarak?
8.1- Denetim kapsamındaki işletmelerde sigara içilmeyen yere duman geçişi konusunun behemehal engellenmesi,
8.2- Kaldırım işgalleri ve ruhsatsız faaliyet gösterilen alanlar konusunda yoğun mücadele edilmesi,
8.3- İmalat veya tadilat gibi gerekçelerle verilen geçici işgaller, süre ve alan olarak asgari seviyede tutulması ve bunun mahallinde ilan edilerek, yurttaşların bilgilendirilmesi,
8.4- Geçici işgal süresi ve amacının gerçekleşmesi üzerine işgal derhal sonlandırılması, aksine davranışlar konusunda denetimin yapılması,
8.5- İşgal m2 birim fiyatlarının bölge ticari ortalama fiyatlarının üzerinde tutularak, özendirici değil caydırıcı olunması,
8.6- Geçici işgal süresi sona eren yerin yeni sürelere konu edilmeden ve işyeri sahibinin tasarrufuna bakılmaksızın (bilahare rücu edilmek üzere) yıkılıp kamu kullanımına sunulması,
8.7- 4207 sayılı Kanunun ve 2009/13 sayılı Başbakanlık Genelgesinin amacına uygun olarak, tavanı veya yan yüzeyleri ya da her ikisi birden açılır-kapanır bir düzeneğe sahip olan işletmelerde, bu düzenekler yardımıyla tavan veya yan yüzeyleri zaman zaman açık tutulsa dahi, kapalı alan mahiyetindeki bu alanlarda tütün ve tütün ürünlerinin tüketilmesi mevzuat ihlali anlamına geldiğinin göz önünde bulundurulması,
8.8- Söz konusu alanlarda tütün ve tütün ürünlerinin tüketilmesine izin verilmemesi ile kuralları ihlal edenler hakkında gerekli yasal işlemlerin gecikmeksizin yapılması,
8.9- Madde bağımlılığı ile mücadelenin bir aracı olarak “dumansız hava sahası” konusunda Belediye Başkanlarının bizzat ilgi göstermesi,
8.10- Önceden yürürlüğe konulan mevzuat, Başbakanlık, Bakanlık Genelgeleri ile bu
Genelgeye aykırı uygulamaların ilçenizde olup olmadığını periyodik olarak denetlenmesi,
8.11- Denetimde ihlali görülen kişi ve işletmelerin, ihlal ve işgallerinin yasal çerçeveye çekilmesi,
8.12- İhlali görülenler hakkında işlem yapılmasında tereddüt gösterilmemesi,
8.13- İlgili mevzuat ve bu Genelge esaslarının uygulanmasını İstanbul Halk Sağlığı
Müdürlüğü, Kaymakamlıklar ve Belediyeler ile birim amirlerinin görev ve sorumluluğunda olduğunun bilinmesi,
Hususlarında gereğini rica ederim.
Vasip ŞAHİN
Vali